طرز تهیه گوجه خشک

طرز تهیه گوجه خشک + نحوه خشک کردن گوجه فرنگی

روش خشک کردن گوجه خشک (گوجه خشک دستگاهی + گوجه خشک آفتابی)

 

طرز تهیه گوجه خشک
طرز تهیه گوجه خشک

نحوه خشک کردن گوجه خشک همانطور که می دانید گوجه فرنگی علاوه بر خواص های مختلف و مفیدی که دارد اعم از ویتامین اسید فولیک باعث از بین رفتن خستگی و ضعف و حتی بی اشتهایی شما می شود از این رو در بیشتر غذاهای سنتی ایرانی مثل قیمه ،لوبیا پلو،آب گوشت و حتی غذاهای فست فودی مثل پیتزا کاربرد و استفاده زیادی دارد چرا که مزه و طعم غذای شما را لذت بخش تر می کند.

از این رو خیلی از افراد دوست دارند که همیشه و در تمام طول سال گوجه فرنگی هایی با کیفیت و قرمز برای استفاده در غذا داشته باشند اما به دلیل این که گوجه فرنگی آب زیادی دارد و زود خراب می شود این امکان وجود ندارد و خیلی از افراد هم هستند که حتی علاقه به پرورش دادن گوجه فرنگی دارند که متاسفانه انجام این کار تنها در فصل تابستان امکان پذیر است از این رو بهترین انتخاب و پیشنهادی که می توان به این دسته از افراد داد خشک کردن گوجه فرنگی می باشد.

یکی از روش هایی که می توانید به مدت طولانی و دراز مدت دارای گوجه فرنگی باشید خشک کردن آن می باشد به طوری که می توانید از خرید گوجه خشک شده در تمام غذاهایی که به رب یا سس احتیاج دارند استفاده کنید و گوجه خشک شده را جایگزین این موارد کنید.

شما با تهیه گوجه فرنگی خشک شده و نگه داری آن در یک ظرف در بسته در یخچال بدون این که حتی ذره ای طعم و خاصیت خود را از دست دهد هر زمان که احتیاج به گوجه فرنگی در غذا داشته باشید می توانید از گوجه خشک شده استفاده کنید تا طعم آن را چندین برابر کند.

در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده و روش های مختلف خشک کردن گوجه فرنگی را به شما عزیزان آموزش دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب

1. در وحله اول باید گوجه فرنگی هایی که قرمز و گوشتی هستند را انتخاب و تهیه کنید نه گوجه فرنگی های کال را
2. بعد از این که گوجه فرنگی های مناسب را تهیه کردید گوجه فرنگی ها را بشویید تا تمیز شوند سپس گوجه ها را خشک کنید.
3. سپس یک سینی بزرگ را با پارچه ای بزرگ و چند لایه تمام سطح آن را بپوشانید و روی تمام سطح پارچه را به صورت یک دست و یک اندازه با نمک بپوشانید.
4. سپس گوجه فرنگی ها را برش دهید و آن قسمت سبز رنگ گوجه را از آن جدا کنید و به صورت ورقه ای و نازک بر روی سطح پارچه و نمک ها بچینید و مقدار کمی دوباره بر روی گوجه ها نمک بپاشید.
5. بعد از انجام این مراحل سپس باید با توری روی گوجه فرنگی ها را بپوشانید و گوجه فرنگی ها را زیر نور آفتاب در فضای باز قرار دهید تا خشک شوند و بعد از 24 ساعت گوجه ها را پشت و رو کنید تا سمت دیگر گوجه ها هم خشک شوند.
6. تقریبا زمانی که برای خشک کردن گوجه فرنگی ها لازم است حدود 1 هفته می باشد و توصیه می شود تا زمانی که گوجه فرنگی ها به طور کامل خشک نشده بودند آن ها را از زیر نور آفتاب جمع نکنید چرا که باعث فاسد شدن و کپک زدن گوجه ها می شود.
7. سپس بعد از خشک شدن کامل گوجه فرنگی ها،گوجه خشک شده شما آماده است و می توانید آن ها را بسته بندی کرده و یا در ظرف های در بسته در یخچال به صورت طولانی مدت نگه داری کنید.

نکته:در صورتی که تمایل داشتید گوجه فرنگی های خشک شده طعم دار داشته باشید می توانید در مرحله ای که می خواهید به گوجه ها نمک اضافه کنید علاوه بر نمک هر ادویه ای که دوست داشتید را هم به صورت یک دست به گوجه ها اضافه کنید و بعد گوجه ها را خشک کنید.

طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده در فر

1. در وحله اول باید گوجه فرنگی هایی که قرمز و گوشتی هستند را انتخاب و تهیه کنید نه گوجه فرنگی های کال را
2. بعد از این که گوجه فرنگی های مناسب را تهیه کردید گوجه فرنگی ها را بشویید تا تمیز شوند سپس گوجه ها را خشک کنید.
3. سپس گوجه فرنگی ها را برش دهید و آن قسمت سبز رنگ گوجه را از آن جدا کنید بعد از آن گوجه فرنگی هایی که به صورت ورقه ای و نازک برش داده اید را بر روی توری بچینید و روی گوجه ها را مقداری نمک بپاشید و در فر قرار دهید.(بهتر است که برای خشک کردن گوجه در فر گوجه های ورقه شده را بر روی توری قرار دهید تا بر روی سینی فر به دلیل این که گوجه ها بر روی سینی فر آب می اندازند و این امر موجب سیاه شدن گوجه ها می شود.
4. بعد از قرار دادن گوجه فرنگی ها داخل فر دمای فر را در کمترین حالت قرار دهید و مدت زمانی که لازم است برای خشک شدن کامل گوجه ها به مدت 8 تا 12 ساعت است و بستگی به برش و نازکی گوجه فرنگی ها دارد.

نحوه خشک کردن گوجه فرنگی در ماکروویو

1. بعد از این که گوجه فرنگی های قرمز و گوشتی را شستید و خشک کردید آن ها را برش داده و قسمت سبز رنگ گوجه را از آن جدا کنید و به صورت ورقه ای ونازک داخل ماکروویو قرار دهید.
2. سپس دمای ماکروویو را روی High به مدت 15 دقیقه بگذارید.
3. بعد از گذشت 15 دقیقه گوجه را پشت رو کنید و دوباره به مدت 15 دقیقه با دمای بالا ماکروویو را تنظیم کنید.
4. مجدد بعد از گذشت 15 دقیقه گوجه فرنگی های خشک شده را از ماکروویو خارج کنید و اجازه دهید گوجه ها خنک شود بعد از آن می توانید آن ها را بسته بندی کنید.

خشک کردن گوجه فرنگی با دستگاه خشک کن

1. بعد از ورقه ورقه کردن گوجه فرنگی ها آن ها را بر روی سینی خشک کن قرار دهید اما برای این که گوجه فرنگی ها به کف سینی خشک کن نچسبن مقدار کمی روغن زیتون به کف سینی بمالید.
2. دمایی که برای خشک کردن گوجه ها توسط دستگاه خشک کن احتیاج است دمایی بین 125 تا 135 درجه فارنهایت می باشد.
3. بعد از گذشت 8 تا 12 ساعت می توانید گوجه های خشک شده را از دستگاه بیرون بیاورید و اجازه دهید گوجه ها خنک شوند و بعد از آن بسته بندی کنید.

نکات لازمی که برای خشک کردن گوجه فرنگی باید بدانید

• افرادی که گوجه فرنگی ها را با استفاده از فر یا دستگاه خشک کن می خواهند خشک کنند اگر تمایل داشتند گوجه فرنگی های خشک شده حالت گوشتی داشته باشند و خیلی خشک نشوند می توانند بعد از گذشت 7 ساعت گوجه ها را از دستگاه یا فر خارج کنند و اگر تمایل داشتید گوجه ها بافتی منعطف و خشک شده بیشتری داشته باشند می توانید بعد از گذشت 10 تا 12 ساعت گوجه ها را از دستگاه در بیاورید.
• گوجه فرنگی ها را تا جایی که می شود به یک اندازه و قطر برش دهید تا گوجه ها یک دست ویک شکل در زمان مشخصی خشک شوند.
• لازم است که بدانید گوجه فرنگی ها بعد از خشک شدن کمی رنگ خود را ازدست می دهند و تیره تر می شوند.

روش های نگه داری گوجه های خشک شده

• اولین و راحت ترین روش برای نگه داری گوجه فرنگی های خشک شده بسته بندی کردن آن ها با زیپ لاک و نگه داری آن ها در فریزر به مدت طولانی می باشد.
• در دومین روش شما می توانید یک ظرف شیشه ای تهیه کنید و درون آن را مقداری روغن زیتون بریزید و گوجه فرنگی های خشک شده را درون ظرف بریزید و در آن را ببندید و آن ها را داخل یخچال نگه داری کنید.(استفاده از روغن زیتون و یا هر روغن دیگری همانند یک ماده نگه دارنده عمل می کند و کمک به استفاده طولانی مدت از گوجه های خشک شده می کند)
• سومین روش برای نگه داری گوجه های خشک شده استفاده از کیسه و ظرف های در بسته می باشد.

چه مدت زمانی می توانیم از گوجه فرنگی های خشک شده استفاده کنیم؟

سوالی که ممکن است برای خیلی از شماها به وجود بیاید مقدار زمانیست که می توانید از گوجه فرنگی های خشک شده استفاده کنید و آن ها را نگه داری کنید.
در جواب باید بهتون بگم که اگر فرایند خشک کردن گوجه ها را به درستی و با همان روشی که آموزش دادیم انجام دهید به مدت 1 سال و گاهی هم بیشتر می توانید گوجه های خشک شده را نگه داری کنید.

همچنین روش های نگه داری گوجه های خشک شده با استفاده از روغن زیتون و ظروف در بسته و کیسه فریزر می تواند مدت زمان نگه داری گوجه ها را افزایش دهد.

نکته:توجه داشته باشید که اگر برای نگه داری گوجه فرنگی های خشک شده می خواهید از روغن زیتون استفاده کنید تاریخ مصرف روغن را چک کنید چرا که اگر روغن فاسد باشد باعث خراب شدن گوجه های خشک شده می شود بنابراین از روغن هایی که تاریخ مصرف بالایی دارند استفاده کنید تا مدت زمان نگه داری گوجه های خشک شده نیز بیشتر شود.

خواص استفاده از گوجه فرنگی خشک شده

  • • دارای ویتامین های B(ویتامین B1،B2 و…)
    • دارای مواد معدنی مثل کلسیم،سدیم،آهن،فسفر،پتاسیم و روی
    • تقویت کننده قلب و اعصاب
    • جلوگیری از خستگی و ضعف
    • برای جلوگیری از ابتلا شدن مردان به پروستات
    • جلوگیری از درد های مفصلی و روماتیسمی
    • مناسب برای افرادی که نقرس دارند
    • دارای ویتامین A برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن

جمع بندی گوجه خشک

میوه ی گوجه فرنگی یک میوه ی پرخاصیت و پرطرفدار بین همه ی ماها می باشد و استفاده کردن آن در انواع غذاها چه ایرانی و چه خارجی طعم لذت بخش و مطبوعی را به غذاها می دهد و پیشنهاد دادیم برای این که همیشه و در طولانی مدت دارای گوجه فرنگی های تازه و خوش مزه باشید گوجه فرنگی ها را بدون این که حتی ذره ای خواص و مزه ی خودش را ازدست دهد خشک کنید و در ظرف در بسته نگه داری کنید.
همچنین در این مقاله طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده و روش های خشک کردن گوجه را به شما آموزش دادیم.
در صورت تمایل برای تهیه گوجه فرنگی های خشک شده و بهداشتی و باکیفیت هانی کام در بسته بندی های مختلف سفارش خودتان را ثبت کنید.


پودر گوجه فرنگی و مزایا آن

پودر گوجه فرنگی به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده  در غذاها استفاده می شود و اگر با کمی آب مخلوط شود،می توانید به عنوان یک جایگزین مناسب به عنوان رب گوجه فرنگی از آن استفاده کنید. در فصل تابستان که گوجه فرنگی رنگارنگ تر و ارزان تر است، می توانید پودر گوجه فرنگی و گوجه فرنگی خشک شده درست کنید و در زمستان که به گوجه فرنگی دسترسی ندارید، می توانید از آن در غذاهای مختلف استفاده کنید و نوش جان کنید.

6 مزایای پودر گوجه

وزن سبک

قابلیت حمل آسان

بسته بندی و ذخیره سازی آسان تر

قیمت ارزان تر

ماندگاری طولانی تر

کاهش ضایعات گوجه فرنگی در فصول مختلف سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!